املاک خاورمیانه
مقالات
مراحل اصلی و مهم خرید ملک و خانه
09 آبان 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
0 دیدگاه

مراحل اصلی و مهم خرید ملک و خانه

در بین انواع خرید، خرید ملک را می‌توان از گران‌ترین و مهم‌ترین خریدها دانست؛ خریدی که برای یک خانواده می‌تواند مسئله‌ای سرنوشت‌ساز باشد. معمولا بودجه خرید ملک، نتیجه سال‌ها تلاش و زحمت است. به همین خاطر است که افراد باید در مورد مراحل خرید ملک اطلاعات کافی را داشته باشند. آگاهی از این مراحل به آنان کمک می‌کند تا با چشمان باز مراحل خرید ملک را طی کنند؛ مراحلی که نتیجه رضایت بخشی را به دنبال خواهد داشت. این مراحل ازابتدایی‌ترین مرحله یعنی انتخاب ملک مورد نظر تا شروع شده و با مرحله پایانی، یعنی انتقال سند به صورت رسمی به پایان می‌رسند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد مراحلی که لازم است برای خرید ملک طی شوند به همراه نکات مهم مربوط به هر مرحله، صحبت کنیم.

برای مشاهده قیمت و خرید املاک در تهران کلیک کنید

مراحل اصلی خرید ملک و خانه چیست؟

1. تعیین بودجه

اولین و مهم‌ترین مرحله از مراحل خرید ملک، تعیین بودجه است. این مسئله بسیار مهمی است که شما بتوانید برآوردی کلی از میزان بودجه‌ای که دارید و یا می‌توانید داشته باشید؛ به عمل بیاورید. به عنوان مثال میزان پول نقدی که دارید به علاوه تمامی منابعی که می‌توانند به بودجه شما اضافه شوند؛ مبلغ نهایی بودجه شما خواهد بود.

مراحل اصلی و مهم خرید ملک و خانه

منظور از منابعی که می‌توانند به بودجه اضافه شوند این است که برخی ممکن است مقداری طلا، دلار، ارز دیجیتال، ماشین، زمین و... را نیز بخواهند به ریال تبدیل کرده و به بودجه خود اضافه کنند. پیش از انتخاب ملک، ارزش تمامی این موارد بهتر است تعینن شوند و در انتها، بودجه نهایی شما مشخص شود.

با در نظر گرفتن بودجه نهایی، می‌توانیم به سراغ مرحله بعد رویم.

2. انتخاب خانه

انتخاب خانه، دومین مرحله از مراحل خرید ملک است. در این مرحله با مراجعه به بنگاه‌های املاک و یا سایت‌های معتبر خرید و فروش املاک نظیر سایت املاک خاورمیانه، می‌توانید متناسب با بودجه خود بهترین خانه را انتخاب کنید.

بدیهی است که هر چه بودجه شما بیش‌تر باشد؛ ملک بهتری را در مکان بهتر و با امکانات بیش‌تری می‌توانید خریداری کنید. اما در هر صورت مهم است که با یافتن اولین مورد مناسب، تصمیم خود را برای خرید نهایی نکرده و به جستجوی بیش‌تر بپردازید. همچنین بهتر است در مورد نیازها و علایق خود با مشاور املاک صحبت نموده و بدین ترتیب از هدر دادن وقت خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر پارکینگ برای شما یک نیاز بسیار اساسی و مهم است؛ می‌توانید با فیلتر کردن املاک فاقد پارکینگ، سرعت بیش‌تری به فرآیند خرید ملک خود ببخشید.

3. مذاکره با فروشنده

حال که توانسته‌اید ملک مناسب خود را بیابید؛ بهتر است به مرحله بعدی از مراحل خرید ملک بپردازیم. بهتر است ابتدا در اینجا، در مورد قیمت نهایی صحبت کنید. اگر انتظار تخفیف دارید تا حد ممکن در مورد آن صحبت کرده و به اصطلاح عامیانه، چونه بزنید! پس از رسیدن به قیمت نهایی، در مورد شرایط پرداخت قیمت ملک صحبت کنید. این‌که چه مبلغی را به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته اید؛ این‌که چه زمانی و به چه صورتی می‌توانید باقی مبلغ را پرداخت نموده، انتظار دارید که انتقال سند و تخلیه ملک چه زماتی اتفاق بیافتد و.... همه از جمله مواردی هستند که باید در این مرحله عنوان شوند و مورد مذاکره بین طرفین معامله قرار گیرند.

به عنوان یک خریدار آگاه، بهتر است در این بخش از مراحل خرید ملک، مدارک ملک را نیز با دقت تمام مورد بررسی قرار دهید. مطابقت مشخصات ملک با مدارک آن اهمیت بالایی دارید تا جایی که کمک گرفتن از افراد متخصص در این امر نیز توصیه می‌شود.

مراحل اصلی و مهم خرید ملک و خانه

4. تنظیم مبایعه نامه

مبایعه نامه در واقع قرارداد خرید و فروش ملک است. قراردادی که پیش از انتقال سند رسمی، به خرید شما رسمیت می‌بخشد و دو طرف معامله را به عمل به مفاد آن پایبند می‌سازد. مبایعه نامه می‌تواند توسط هر شخصی نوشته شده و با امضای طرفین رسمیت یابد اما برای رسمیت بیش‌تر، بهتر است از مبایعه نامه‌های دارای فرم ثابت که در آژانس‌های املاک یافت می‌شوند استفاده کرد. این مبایعه نامه‌ها، از فرم مخصوصی که نیازمند ذکر تمامی اطلاعات لازم است تبعیت می‌کنند؛ گفتنی است که امکان اضافه کردن اطلاعات و مفاد بیش‌تر نیز در بخش توضیحات وجود دارد.

مبایعه نامه حاوی چه اطلاعاتی است؟

معمولا مهم‌ترین اطلاعاتی که در یک مبایعه نامه ذکر می‌شوند؛ اطلاعاتی نظیر اطلاعات شناسنامه‌ای طرفین معامله، مشخصات و اطلاعات دقیق ملک، قیمت ملک و نحوه پرداخت آن توسط خریدار (ذکر اطلاعات نحوه پرداخت، به عنوان مثال مشخصات چک بانکی)، زمان تعیین شده برای حضور در دفتر خانه جهت انتقال رسمی سند و... باید ذکر شوند. مورد دیگر این است که اگر نماینده قانونی مالک به جای او مبایعه نامه را امضا می‌کند؛ لازم است تا اطلاعات آن شخص همراه با سند وکالت نیز در مبایعه نامه ذکر شود.

5. امضا مبایعه نانه

مبایعه نامه که شامل موارد دیگری نیز می‌باشد؛ با امضای طرفین قرارداد رسمیت می‌یابد. خوب است بدانید که خواندن بند به بند موارد ذکر شده در مبایعه نامه مهم‌ترین کاری است که باید پیش از امضای آن انجام دهید. نسخه‌های مختلفی ممکن است از یک مبایعه نامه چاپ شده باشند که بهتر است پس از اطمینان از این‌که تمامی نسخه‌ها یکسان هستند؛ امضا و اثر انگشت خود را بر روی تمامی نسخه‌ها ثبت کنید. پس از ثبت امضا و اثر انگشت دو طرف معامله، مبایعه نامه رسمیت یافته و مشاور املاک به طرفین قرارداد یک نسخه از آن را تحویل می‌دهد.

مبایعه نامه تا زمان انتقال سند، به خرید شما رسمیت و قانونیت می‌بخشد. اصل سند ملک معمولا در این مرحله از خرید ملک، نزد مشاور املاک به امانت گذاشته می‌شود. سند ملک تا زمان انتقال سند در دست مشاور املاک می‌ماند.

مراحل اصلی و مهم خرید ملک و خانه

6. تحویل خانه

ملک خریداری شده در زمان موعود، باید تخلیه و به مالک جدید آن تحویل داده شود. جهت اطمینان از تخلیه ملک، می‌توانید با هماهنگی مالک قبلی از آن بازدید کنید. در زمان تحویل ملک، مطمئن شوید تمامی موارد ذکر شده در مبایعه نامه نظیر انبار و پارکینگ نیز به شما اختصاص یابند.

این مرحله از مراحل خرید ملک، زمان خوبی برای چک کردن انشعباتی است که وجود آنان الزامی و وعده داده شده است. انشعاباتی نظیر گاز، برق،، آب و تلفن! مورد بعدی که برای اطمینان از امنیت خانه توصیه می‌شود؛ این است که پس از تحویل خانه حتما قفل درب یا درب‌های ورودی آن را تعویض نمایید.

7. تنظیم رسمی سند

آخرین مرحله از مراحل خرید ملک، تنظیم رسمی سند است. با پایان یافتن این مرحله، فرآیند خرید ملک شما رسما پایان می‌یابد و اطرافیان می‌توانند با خوشحالی به شما تبریک گفته و درخواست شیرینی خرید خانه کنند!

تنظیم رسمی سند با حضور طرفین معامله در دفتر خانه صورت می‌پذیرد. لازم است که پیش از تاریخ این مرحله، مابقی قیمت خانه توسط خریدار به فروشنده پرداخت شود. اگر قیمت ملک به صورت تمام و کمال پرداخت نشود؛ فروشنده این امکان را دارد که از دفترخانه گواهی‌ای مبنی بر عدم حضور دریافت کند. بنابراین لازم است که پیش از تنظیم سند رسمی، مبلغ ملک به طور کامل پرداخت شود.

اگر به هر دلیلی طرفین قراداد نتوانند در تاریخ مقرر در دفترخانه حضور یابند؛ باید بر سر تاریخ جدید به توافق رسیده و آن را مکتوب نمایند. همچنین گفتنی است که باید تکلیف عوارض شهرداری و حساب‌های مالیاتی ملک پیش از مراجعه به دفترخانه مشخص شود.

اگر پای هیچکدام از مشکلات ذکر شده در میان نباشد؛ با حضور طرفین سند جدید تنظیم شده و به خریدار تحویل داده می‌شود.

طی کردن مراحل خرید ملک بدون نگرانی

اگرچه اطلاع از نکات مهم مربوط به مراحل خرید ملک به داشتن خریدی کم دردسر کمک می‌کند؛ اما بهره گیری از دانش و تخصص مشاورین املاک مطمئن‌ترین راه است. گروه تخصصی مشاورین املاک خاورمیانه برای داشتن خریدی راحت و متناسب با بودجه، نیاز و علایق شما در هر زمان آماده خدمات رسانی و یاری شما در زمینه خرید و فروش، رهن و یا اجاره املاک هستند.

مقالات مرتبط

نوشتن نظر
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.